تبلیغات
کتاب امّت اسلامی

کتاب امّت اسلامی
قالب وبلاگ
اسلام به فراخور همین نیازهاى بشر دو نوع قانون دارد: 1. قوانین ثابت: این گونه قوانین مربوط به شئون فردى و اجتماعى انسان است که برگرفته از اصول فطرى و غریزى ثابت اوست و در اجتماعات و فرهنگهاى متفاوت یکسان است; مثلاً علاقهى پدر و مادر به کودک یک علاقهى فطرى و غریزى است;

در نتیجه، احکامى که بر این اساس وضع می گردد (مانند: احکام ارث و تربیت) باید ثابت و ابدى باشد. نمونهى دیگر این که، نیاز انسان به خانواده و اجتماع برخاسته از اجتماعى بودن انسان است; در این صورت، قوانین مربوط به برقرارى نظم و عدالت اجتماعى و روابط و حقوق افراد و وظایف زن و شوهر در برابر یکدیگر باید ثابت باشد; زیرا جامعهى انسانى با تمام تحولات و تغییراتى که دارد، هرگز اجتماعى بودن او را تغییر نمىدهد. قوانین مربوط به عبادات، تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقى (مانند وظیفه شناسى، نوع دوستى و غیره) نیز همین گونهاند.[20]

2. قوانین کلى و عامى که قابلیت انطباق در هر عصر و شرایطى را دارد: اینگونه قوانین، ناظر به آن دسته از احتیاجات بشر است که با تغییر زمان و شرایط تغییر پیدا می کنند. اسلام براى اینگونه احتیاجات برنامهى خاصى در نظر گرفته است و آن اینکه این اوضاع متغیر را به اصول ثابت مربوط می کند و آن اصول ثابت در هر عصر و در هر شرایطى، قانون فرعى متناسب با همان شرایط را تولید می کند.

مثلاً اسلام در باب مسائل دفاعى و جلوگیرى از تهاجم دشمنان، تقویت بنیهى نظامى را واجب کرده و همین را به عنوان یک قانون کلى بیان فرموده است: (وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّة).[21] اینکه در کتاب وسنت سخن از تیراندازى و اسبدوانى شده و مسلمین به این امور ترغیب شدهاند، از باب انطباق آیه بر موارد و مصادیق است. در حقیقت مهارت در تیراندازى و اسبدوانى، شکل اجرایى تقویت بنیهى نظامى در مقابل دشمنان اسلام در آن عصر بوده است، نه این که این امور، همچون موارد دستهى اول، حکمشان ثابت و تغییرناپذیر باشد.

پس، لزوم تقویت بنیهى نظامى در مقابل دشمن، قانون ثابتى است که از یک احتیاج ثابت سرچشمه می گیرد و لکن مصادیق آن به تبع زمان و شرایط تغییر می کند; زمانى مصداق تقویت قواى نظامى در مهارتهاى تیراندازى و اسبدوانى بوده است و در زمانى دیگر، تجهیزات تانک، موشک و... است.[22]

حال که دانستیم در اسلام براى نیازمندی هاى متغیر انسان هم قوانینى وضع شده است، به این نکتهى اساسى و مهم می پردازیم که اسلام به چه نحوى با قوانین محدود، براى پدیدههاى نامحدود حکم وضع کرده است؟ به عبارت دیگر، راههاى به دست آوردن احکام و قوانین الهى براى مسائل جدید به چه صورت است؟ اسلام چه مجراهایى را براى به دست آوردن حکم خدا براى مسائل جدید فراروى بشر قرار داده است؟

براى پاسخ به این پرسشها باید گفت: هر دین براى این که قوانینش بتوانند با رشد و تکامل اجتماع بشرى جلو بروند و توان پاسخگویى نیازهاى آنان را در هر بُرههاى از زمان داشته باشند، باید دو ویژگى داشته باشد:

اول اینکه داراى مصادر تشریع و وضع قانون غنى و وسیع باشد تا علما براى حکم و مسائل جدید از قوانین کلى بهره ببرند; و دیگر اینکه قوانین آن انعطافپذیر باشند تا بتوانند بر تمام صور متغیر زندگى قابل حمل باشند.


[ دوشنبه 10 مهر 1391 ] [ 11:09 ق.ظ ] [ amin rhmt ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بــنــــــــــــــام خدا
با سلام خدمت شما مهمان گرامی سایتی که مشاهده میکنید درباره ی احکام مسلمانان ازجمله دین و کتاب قرآن و واجبات دینی ازقبیل نماز ووووو.... میباشد امیدوارم لذت ببرید.
نویسندگان
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت